Çalışkan Çarşamba

Ağustos 19, 2020

Bilgiç bana eskiden notalar A dan başlıyormş da sonra onlar kaydırılınca C den başlar olmuş anne diye anlatırken bizdeki notaların nereden çıktığını merak ettim. 

Guido D'Arezzo tarafından 1030 yılında bir koroya dizeleri ezberletmeye çalışırken icad edilmiş. 

  • Ut* queant laxis , (sadece senin hizmetçilerin)
  • resonare fibris, (özgürce ilahi söyleyebilir)
  • Mira gestorum, (mucizeleri hakkında)
  • famuli tourum , (işlerin hakkında)
  • Solve polluti, (günahlarının lekelerini sil)
  • labii reatum, (onların dudaklarından)
  • Sancte Iohannes… (Aziz John…)
Si hariç altı nota bu şekilde çıkmış. Ut şarkı söylerken uzatılamadığı için Do ya çevrilmiş. 

Çok ilginç değil mi? 

Daha çok ayrıntılı bilgi için şuraya ve şuraya ve daha da ayrıntılısı için şuraya bakabilirsiniz,  ben öyle yaptım :)

Dur bir de ansiklopediden Guido'nun sayfasını ekleyeyim buraya.





Benzer yazılarım

10 Yorum yap

  1. bizim yerel dergiye bu ay için ilgi çekici konu arıyordum, bunu haber metnine döküp yazayım :) teşekkürler efem.

    YanıtlaSil
  2. Şu merak konusu güzel bir şey. Bu sayede yeni şeyler öğreniyor insan. Notaların öyküsünü bilmiyordum, güzel bir paylaşım, teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim. Doğduğumdan beri notalarla haşır neşirim ama düne kadar hiç merak etmemişim. Üstelik babama sorsaymışım vakti zamanında bana uzun uzun anlatırdı eminim :)

      Sil
  3. Ya bu yönlendirme sayfası herkeste çıkıyormu blog güncellenince çok kötü olmuş 😔

    YanıtlaSil
  4. Çok ilginçmiş. İlk kez okudum. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil