Kitap Salı

Ekim 19, 2021

Yine pek verimli bir okuma döneminde değilim, başladığım kitapları bitiremeden bırakıyorum ama çok severek okuduğum kitaplar da oldu :)


Sevdiğim bir kitap oldu bu. İçinde üç öykü var. İlk öyküdeki Rahel'in Tanrı'yla konuşmasına çok güzeldi. Nuh'un Gemisi'nden salınan üçüncü güvercinim öyküsü diğerlerine göre hafif kaldı gözümde. Ama Ölümsüz Kardeşin Gözleri gerçekten de düşündürücüydü. 

Herkesi geride bırakıp ıssız bir köşede inzivaya çekilerek bütün günahlarından uzaklaşmış olur musun? 


🌷Hayır, Tanrım bu olmamalı, eğer merhametin sonsuz değilse,  Sen de sonsuz olamazsın - o zaman - Sen -de-Tanrı- değilsin. 

🌷Ben ağabeyimi öldürdüm ve gördüm ki birini öldürmek aslında kardeşini öldürmek demektir. Ben savaşta ordularımızı yönetemem, çünkü kılıç güç demektir, güç de adaletin düşmanıdır.

🌷Artık irademden özgür olmak istemiyorum. Çünkü özgür olan aslında özgür değildir, hiçbir şey yapmayan da günahsız değildir. Yalnızca hizmet eden özgürdür, iradesini başkalarına veren, gücünü bir iş için harcayan ve sorgulamadan işini yapan kişi özgürdür. 

🌷Tanrı önünde hiç kimse ne aşağıdadır ne daha üstündür. Yalnızca hizmet eden ve hiç sorgulamadan kendisini iradesine bırakan kişi kurtulabilir günahtan ve geri verir Tanrı'ya bu günahı. 


Tanıdıklarımın kitaplarını okurken biraz telaşlanırım, ya bana hitap etmez de hakkında iyi bir şey söyleyemezsem diye.

Neyse ki hiç böyle bir durumla karşılaşmadım 😊

Bu kitabın yazarı ile yollarımız çok ilginç bir şekilde birleşti, iyi ki de birleşmiş, onun gibi renkli bir kişilik ile tanıştığım için mutluyum.

Kitabın yazım aşamalarını,  adım adım ilerlemesini instagram hesabından izledim, ve bitti dendiği anda sipariş verdim.

Uçan İnekler, bir aşk öyküleri kitabı. İçinde herkesin yüreğine dokunacak birşeyler var. Ve altını çizmek isteyeceği cümleler... Oya gibi işlenmiş. Düşündürüyor ve hissettiriyor.


💌"Hayalet korkum" dedim o ergen korkuma. Yatılı okul hayatımda ve devamında, adım adım ya önümden gitti ya da arkamdan geldi.

💟Çocukluğumu o gece, o evde, o yatakta uyuttum. Sabah uyandırmadan usulca yanından kalktım, çocukluğumu öylece yatakta bıraktım.

💗Kanıt isteyerek güven duyulmaz, kanıt sunarak güven kazanılmaz...

🖤Şüphenin keskin yüzü, gözün daima açık kalmasını gerektirir ki bu en az körlük kadar görüntüleri karartan bir şeydir. 

💞Aslında tutsaklıklarımız ,  bildiklerimiz ya da bilmediklerimiz yüzünden özgürlüğe mecalimiz kalmayacak denli yorgunuz.

💖Sevgi anlamaktı, hissetmekti, özgür olmaktı, özgür kılmaktı.

💕Ölümden kurtulmanın da kendine özgü bir yorgunluğu vardır, soluk soluğa burakır "can"ı, yaşam ve ölüm arasındaki tüm sırları akıtır, nefes alıp vermenin anlamı kalp sesini aşar, yaşam ölümü deler geçer, ölümün de yaşamı delip geçeceği gibi.


Neredeyse iki yıl sonra ilk defa kitapçıya girip indirimde kitap görümce dayanamayan Handan ganimeti bu kitap. İlkini okumamıştım ama zaten okumak da gerekmiyor. 

Bu çok keyifli projede Murat Menteş artık aramızda olmayan yazarlarla röportaj yapıyor. Sorular ondan cevaplar yazarları  kitaplarından. Hakan Karataş'ın çizimleriyle de bambaşka bir havaya bürünmüş. Çok severek okudum.

📣Düşünün, insanlara faydası dokunmayan biri, Tanrı'ya nasıl hizmet edebilir? (Konfüçyus)

📣Dünyanın seni anlayamadığını görmek ve fakat bundan ye'se düşmemek. Bu ruh yüceliğidir. Senin dünyayı anlamaman ve buna rağmen iyiliği elden bırakmaman. Bu da arayıştır. (Konfüçyus)

📣Bütün mesele ölçülü olmakla ilgili. Ölçüsüz sevgi yalakalık olur. Ölçüsüz ihtiyat korkaklık olur. Ölçüsüz cesaret gaddarlık olur. Ölçüsüz dürüstlük kabalık olur. (Konfüçyus) 

📣Yoksulluktan kötüdür çoğu kimsenin varlığı
Bunca varlık var iken geçmez gönül darlığı. (Yunus Emre)

📣Erdemli bir karakteri ilginç kılmak meselâ,  hiç de kolay değildi. (Balzac)

📣Hayat fevkalade hayaller ve alelade gerçeklerden müteşekkildir. (Balzac)

📣Canını dişine takarak çalışan kişilere huzur temin edemeyen devlet boşuna kurulmuş demektir.( Balzac)

📣Tüm sevinçlerin sınırı var fakat bazı acılar sonsuzdur . (Balzac) 

📣Birinin bağnaz olduğunu nasıl anlarız? 
Birbirinden farklı binlerce insanı tıpatıp aynı saymasından. (Balzac) 

📣Bence.. Tanrı ana yüreğinin milyonlarca kat büyümüş halidir.? (Balzac) 

📣Ömür kısa.  Hee şeyi bizzat yaşayarak öğrenmeye zaman yok. Roman bize zaman kazandırır. Ömrümüze ömür katar bir bakıma. ( Ahmet Mithat Efendi) 

📣Gerçeklerle barışık olmayan kimse kaybolur.  (Sir Arthur Conan Doyle) 

 📣Önyargılarla yaşamak sizi gerçeklerden, bilgiden, akıldan uzaklara sürükler.) Sir Arthur Conan Doyle) 

📣İnsan gençliğinde kalbine ne kadar çok his ve hatıra biriktirirse o kadar geç yaşlanır. (Halide Edip Adıvar) 

📣Faşizmin en hassas olduğu konu, mesajlarının ve buyruklarının aptallar tarafından anlaşılabilir olmasıdır. (Theodor Adorno) 

📣Düşünce, daima kendi doğruluğunu sorgulayan bir tını taşımalı.(Theodor Adorno) 

📣Bu milletin şu milletin ferdi olmak değil, insanlığın yüz karası olmamak önemli. (Orhan Kemal) 

📣Anlatmak nasıl ki büyük kabiliyet ve kültür işiyse,  dinlemek de aynı şekilde kabiliyet ve kültür işi. Dinlemeyi aydın kişiler bilir. Çünkü onların maksadı anlamaktır. (Orhan Kemal) 

📣Bilen insan özgürdür. Bilmeyen insan avaredir. Ve özgürlük sorumlulukla beraber gelir. (Atilla İlhan)

📣Yaşadığımız hayatın,  yaşanabilecek tek hayat olduğuna dair tembel ve ürkek düşünme alışkanlığından kurtulmalıyız. (Ursula K Le Guin) 

📣Birbirini sevmek, onun yanında kaya gibi oturmak değildir. Ekmeğe benzer aşk . Sonsuza dek her gün yeniden yoğrulup pişirilmelidir. ( Ursula K Le Guin) 

📣Ne yazık ki yaşlıların çoğu,  bildiğinden şaşmamayı tecrübenin getirdiği bilgelikle karıştırıyor. Ufka bakmaya lüzüm görmüyorlar. Kendinden emin, hatta gururlu bir havaya bürünüyorlar. (Ursula K Le Guin) 

📣Yıpratıcıdır öfke. Gerilmeyi, takıntıları, intikamı, çıkarcılığı, kibri, güvensizliği körükler. Kendi sesiyle beslenir ve büyür. (Ursula K Le Guin) 

📣Ülkemizde büyük çoğunluk yalnız kendi çıkarı adına ve başkalarının zararına dindar ve dürüsttür. (Cemal Süreya)

📣Bir kitap okuyucusuna yazarının farkında bile olmadığı şeyler söyleyebilir (Umberto Eco)

📣Hep huzur aradım ama hiçbir yerde bulamadım ; bir kitapla çekildiğim köşeden başka. (Umberto Eco) 

📣Sükûnet,  bilinçli ; sebat aktif bir tutumdur. Tembellikse şişmanlatır. Demek istediğim,  rüzgâra kement atıp onu çekmeye kalkışma. Pencereni açman yeter.  (Bruce Lee) 

📣Zayıflar,  kötülüklerini itaat kılıfı içinde saklar. Güçlüler ise daha büyük - Tanrı, kader, ulus,tarih....  gibi - br gücün seçilmiş aracı olduklarını ilan ederek suçlarının bağışlanmasını talep ederler.( Bruce Lee) 

📣Benim üstatlık sırrım talebeliktir. Hep öğrenci kaldım. Öğrenmeye devam etmeyi, ustalık metodu olarak benimsedim. (Bruce Lee) 

📣Olgunlaşma,  başkasının desteğine ihtiyaç duymadan,  kendi kendine gelişimini sürdürebilmektir. (Bruce Lee) 



Tatilde çiçek böcek dikkatimi dağıtacak bir çok şey varken bile kendisini okuttu bu kitap.

Seher ve onun peşine düşüp gelen arkadaşı Ogo Porto'dan Santiago'ya şu ünlü yürüme hattını katediyorlar. Biz de Seher'in düşüncelerinde ilerleyerek onun hayatını ve buraya gelme nedenini görüyoruz. 

Bir önceki yayından da fark edeceğiniz üzere bu sırada düşündüren,  gülümseten,  hüzünlendiren bir çok cümlenin içinde kayboluyoruz.

Sanırım böyle insan psikolojisi üzerine kitapları seviyorum. 

Ne zamandır bu yazarla tanışmak istiyordum, hediye gelen bu kitapla başladım. Başka kitaplarını da okuyacağımı düşünüyorum.

Şu yolu da yürümek isterdim doğrusu. 


🏡Doğru nedir emin olamazdım ama yanlışın yapış yapış koynunda onu tanıyacak kadar uzun yaşamıştım .  Şimdi her şeyden kurtulma zamanıydı . Derin bir nefes aldım ve kendimi önümde uzanan boşluğun kucağına bıraktım.
🏡Çocukların sersem olduğuna inanmamızın yegâne sebebi büyüdükçe alıklaşmamızdır belki. 
🏡Hatta kendime saklayacaklarımı kendimden bile saklayacak kadar ileri gittim.
🏡Çocukluğunu sahici bir köke bağlayanlar, sonradan nereye giderlerse gitsinler,  ev dendiğinde o ilk göbekbağına uzanıyorlar. Geceleri yıldızlara, gündüzleri atlaslara ihtiyacı yok onların, kaybolmuyorlar.
🏡Konuşmaktan, anlaşılmayı ummaktan vazgeçmiş kadınların derin kırgınlığı, vücudunun tüm devinimlerine iğne oyası gibi işlerdi.
🏡Bazen beklenmedik bir iyilik beklenen br kötülükten daha fazla incitir bizi.
🏡Her şeyin olabileceği ya da hiçbir şeyin olmayacağı,  bütün ihtimallere gebe,  cüretkâr, vaatkâr anlardan biriydi.
🏡Acının varlığı hemen duyuluyor da yokluğu o kadar kolay fark edilmiyor.
🏡Sevdiğini söylemeye, sevildiğini işitmeye bile lüzum duymadan, beklemeden, ummadan, borçlanmadan, alacak defterine yazmadan, hesap kitap yapmadan, sırf içinden öylesi geldiği ve elinden de başka türlüsü gelmediği için,  sevivermek birini.
🏡Kendi ihtiyacına göre biçtiği kostümü elindeki en münasip modele giydirmeye çalışıyor insan. Ait olmadığı bedenden sarkıyor haliyle o kıyafet. Paçası uysa beli oturmuyor, omzu denk düşse kolu kısa geliyor. Sonra vay efendim sen onu benim istediğim gibi giyemedin, vay sen beni yeterince sevmedin. Halbuki terzi modele değil,  diktiği elbiseye bayılıyor.
🏡İşin kötüsü,  her yerde yabancıydım ben, o zaman belki de her yerde korkaktım. Yaralı parmağa işemeyen, kendiliğinden başkasına zırnık iyiliği geçmeyen ama hiç değilse üzülebildiği için kalbinin iyiliğine iman eden sefalet cambazı bir korkak. 

Çok uzuuun alıntıların olduğu bir haftadan da bu kadar. Bakalım önümüzdeki haftaya kitap bitirmiş olacak mıyım :)

Benzer yazılarım

4 Yorum yap

  1. "Erdemli bir karakteri ilginç kılmak meselâ, hiç de kolay değildi."(Balzac)

    "Yaşadığımız hayatın, yaşanabilecek tek hayat olduğuna dair tembel ve ürkek düşünme alışkanlığından kurtulmalıyız." (Ursula K Le Guin)

    Balzac da Le Guin de çok haklı.

    Şu cümleyse tüm hayat için söylenebilir bence:

    "Her şeyin olabileceği ya da hiçbir şeyin olmayacağı, bütün ihtimallere gebe, cüretkâr, vaatkâr anlardan biriydi."

    Tam 12'den isabet eden başka bir alıntı da şu:

    "Kendi ihtiyacına göre biçtiği kostümü elindeki en münasip modele giydirmeye çalışıyor insan. Ait olmadığı bedenden sarkıyor haliyle o kıyafet. Paçası uysa beli oturmuyor, omzu denk düşse kolu kısa geliyor. Sonra vay efendim sen onu benim istediğim gibi giyemedin, vay sen beni yeterince sevmedin. Halbuki terzi modele değil, diktiği elbiseye bayılıyor."

    Kitaplar çok ilginç ve güzel anlattığın kadarıyla. Alıntılar uzun uzun düşündürüyor insanı :) Paylaştığın için çok teşekkürler ❤️

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitapları severek okudum Manxcat, düşündürücü cümleler ve güzel tespitler vardı içlerinde :)

      Sil
  2. Murat Menteş'i çok severim. Derde Deva Randevu kitapları da çok iyi.

    Nermin Yıldırım'la da bir gün yollarımız kesişecek, inanıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben sevdim Nermin Yıldırım kitabını Şule.

      Sil