Dene, Denenmemiş Her Bilgi Doğru İle Yanlış Arasında Asılı Kalır

Mart 10, 2019

Cezeri Sergisi'nin en sevdiğim sözüyle başladım yazıma :)


Arkadaşım görmüş bu sergiyi , gidelim mi Handan dedi. Kararlaştırdığımız gün Can ve yarışma sonrası okulundan izinli olan Bilgiç de evde olunca haydi birlikte gidelim dedim onlara da . Böylece dördümüz yola çıktık.

Sergi Uniq Istanbul 'da. Yetişkinlere 34 , öğrencilere 16 lira.


Can'la benim kafamıza takılan bu kadar makinalar icad eden Cezeri'yi şimdiye kadar neden hiç öğrenmediğimiz oldu. Eve döndüğümde Ana Britannica'ya baktım, Yunan makinala düzeneklerini kitaplaştıran bilim adamı gibi bir şey diyordu. Bizdeki olağanüstü makinalar terimi nasıl abartı geldiyse kitaptaki minicik bilgi de pek tatmin etmedi. Sonra Can'a dedim ki içinde bulunduğumuz zamanda neler olduğunu öğrenemiyoruz eskiyi nereden emin olacağız.




Yalnız sevgili Canan'ın oradan aldığı kitabın önsözü beni biraz tatmin etti.

Mehmet Ali Çalışkan okulda Cezeri'nin kitabını duyup nüshalarına ulaşmış. Ama ne ingilizcesi ne de arapçasından bir şey anlayamamışlar. Çok açıklayıcı değilmiş. (Bunu okuduğumda açıklayıcı o kadar değilse nasıl kitap tüm dünyaya yayılmış da herkese ilham olmuş kısmı aklıma gelmedi değil ama neyse. Belki anlatan birileri de vardır ya da makinaları görmüşlerdir) Mehmet Ali Bey babası Durmuş Bey'e göstermiş bu kitabı. Makina mühendisi olan Durmuş Bey 15 yıl kitap üzerinde çalışıp oradaki makinaların teknik resim çizimlerini ve daha da ötesi kendilerini yapmaya başlamış. Ne yazık ki projenin sonunu göremeden geçtiğimiz yıl vefat etmiş.


İşte serginin başlangıç hikâyesi böyle.


Kafamızdaki soru işaretlerini atarsak, sergi büyük küçük herkesin zevk alarak gezeceği bir yer.

Biz oradayken bir çok okul grubu vardı. Onlara anlatan ve gösteren rehberler sayesinde daha çok bilgi edindik.


Büyük makinaların yanında onların iç düzeneklerinin çalışmalarını gösteren küçük parçalarının da olması çok güzeldi.



Hepsini keyifle inceledik.



Meselâ şu üstteki adam içecek ve hatta içecek kokteyli yapıyor. Arkadaki yere dört kap yerleştirmiş. Kapların borularla dolma düzenekleri var. Sırayla doluyorlar. Dolayısıyla her birisine ayrı içecek dolduruluyor. Adamın önündeki ok hangi içecek ya da karışıma getiriliyorsa alttaki karmaşık boru sistemi sadece o içecek akacak şekilde konum aldığından o veriliyor .


Biraz Hugo filmini anımsadım burada dolaşırken. Onda da otomatonlar vardı hatırlarsanız.





15 Haziran'a kadar burada olacak sergiye büyük küçük çocuklarınızı getirin bence. Mekanik ve fizik konusunda çok şeyler öğrenecek ve eğleneceklerdir :)

Benzer yazılarım

16 Yorum yap

  1. Bu sergiye bayıldım!1..insana her anlamda zenginlik katacak türden gibi bir his var içimde,uzağımda olup gidemediğim için üzldüm de.
    Su saatleri çok ilgimi çekti :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten de çok ilginç ve masalsı bir sergiydi Sevgi, belki bir yerde yolun kesişir senin de :)

      Sil
  2. Ya Handan ne ilginç yerler bulup geziyorsun supersin

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arkadaşım bulmuş Sev, hemen atladım üstüne :)

      Sil
  3. Çok güzelmiş fotoğraflardan bile keyif aldım sergi kimbilir nasıldır, 🤗

    YanıtlaSil
  4. İnşallah tarihini uzatırlar da biz de yetişiriz. Okurken bile içim gitti. Fotoğraflar da mükemmel.��

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gezici sergi olacak gibi bir açıklama okudum sanki Berlin, umarım yetişirsiniz. Senin oğlanlar da bayılır.

      Sil
  5. kaliteli fotoğraflar ve akıcı bir içerik ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  6. Çok ilginç, gerçekten bi şeyden haberimiz yok aslında, ne acı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yok Ecehan, gerçeğin minicik parçalarıyla yetiniyoruz her daim.

      Sil
  7. çok önemliymiş yaaa saooool dikkatimi çektiğin içiiin :)

    YanıtlaSil