Yüzüncü Yıl'da Aklımdan Geçenler

Ekim 29, 2023

Mesele kutlamaların eksikliği değil aslında. 

Yetmiş beşinci yılı hatırlıyorum. Arabayla İzmir'den İstanbul'a gelmiştik Can'la, yol boyunca marşlar dinlemiştik. Yetmiş beşinci yıla özgü güzel bir marş yok diye vahlanmıştık. Ama içimizde hüzün yoktu, anlıyor musun ? Cumhuriyetimiz vardı, çok doğaldı, hep olacaktı. Sokaklara dökülmezsek kutlamıyoruz gibi hissetmiyorduk. Bayrağımızı asmak yeterliydi. 

Bu sene bayramı kutlamaya çalışıyoruz ama cumhuriyeti hissetmiyoruz, ondan eksik geliyor.

Marşlar var herkesin yüreğinden kopan, en güzel şekilde kutlamaya çalışan öğretmenlerimiz var. Pencerelerdeki bayraklar ışıl ışıl. Yüreğe dokunan kısa filmler çekilmiş bir sürü ister reklâm için ister gerçek , uğraşılıp yapılmış. Bizim belediyenin bandosu tüm hafta dolaşıyordu mahalle mahalle.Ama kırık döküğüz.

Az önce sitenin önünden geçen okul ağlattı beni. Kutlamalar yapılır, ben cumhuriyetimi istiyorum. Bir kişinin ağzından çıkan sözün kanun olup karşıma gelmediği, milletvekillerimin kendi sülalesini doyurmak amacıyla değil beni temsil etmek için uğraştığı, sürekli birilerinin elinin cebimde olduğunu hissetmediğim, ülkemin metrekare metrekare yabancılara satılmadığı, üretip kimseye muhtaç olmadan yaşayabilen milletimin birbirine sarmak yerine birlikte ileri gittiği bir cumhuriyet . 

Neyse.

Belki de anlayabilmemiz için yaşamamız lâzımdı. 

Yüzüncü yılımızı geride bırakırken ( Şaka maka cumhuriyetimizin yarısından çoğunu yaşamışım :) bütün çirkinliklere inat ben hâlâ buradayım, Cumhuriyet çocuğuyum, Atatürk'ün izindeyim diyorum başım dik bir şekilde. Bir oyum vardı itinayla gidip verdim. İşe yaramadı. Bir canım var, gerekirse gidip onu da veririm, ne ülkemde yaşamaktan vazgeçerim, ne topraklarımdan ne laikliğimden, ne Atamdan. 

Benzer yazılarım

14 Yorum yap

  1. Belki de anlayabilmemiz için yaşamamız lâzımdı. Galiba bunu yaşamak lazımdı dediğin gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım anlamışızdır da devamını güzel getiririz.

      Sil
  2. İçimiz buruk, hem de çok buruk...

    YanıtlaSil
  3. Sevgili Handan, yazının ana fikri bu cümlende saklı: "Belki de anlayabilmemiz için yaşamamız lâzımdı."

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlamışızdır artık diye ümid ediyorum.

      Sil
  4. Belki de içgüdüsel bir yönelişle düşüncelerimize tercüman olanları seviyoruz, yaklaşıyoruz sevgili Handan. Bazen tüm çabamızla anlamaya çalışsak da anlayamadıklarımızı yeniden değerlendiriyoruz. Anlatamadıklarımızı dinleyen, umursayan da olmayınca dışa açılan tüm alıcılarımız işlemez hale geliyor.
    Pes etmeden, ayakta kalmaya çalışarak, sakinliğimizi kaybetmeden dirençle yaşamak...
    Sevgiyle. umutla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konuşup anlatarak bir şryler çözülmüyor Makbule Hanım, önce karşıdakinin anlamak istemesi gerek. Bir şekilde yüreklere dokunmalıyız ki algolar açılsın.
      Biz buradayız, dimdik duruyoruz çok şükür, ortalıklarda heyheylenip dolanmadığımız için korkup pısıyoruz sanmasın kimse.

      Sil
  5. Bir kişinin ağzından çıkan sözün kanun olup karşıma gelmediği, milletvekillerimin kendi sülalesini doyurmak amacıyla değil beni temsil etmek için uğraştığı, sürekli birilerinin elinin cebimde olduğunu hissetmediğim, ülkemin metrekare metrekare yabancılara satılmadığı, üretip kimseye muhtaç olmadan yaşayabilen milletimin birbirine sarmak yerine birlikte ileri gittiği bir cumhuriyet .

    Bu güzel dileklere bende katılıyorum.

    YanıtlaSil
  6. Bazen olur ya filmlerde kotuler iyilerle mucadele eder. Iyi olan bir noktada savasi birakip karsidakine merhamet ettigi, yardim ettigi bir sahne yasanir. Arkasini dondugu anda gosterdigi o merhameti goremez. Ben buna aldandigimizi dusunuyorum. Bu kadarini da yapmazlar dedigimiz her seyi yaptilar. Anlamak icin yasamak lazim evet ama temkinli olmak icin de her seyi beklemek lazim bence. Cok uzucu bir genc olarak ulkeyi yonetenlere karsi boyle hisler icinde olmak ama bunu da onlar yaratti. Dilerim biz de nice yillarini gorur kutlariz Cumhuriyetimizin. Gelecek sene bu zamani hatirlayip o zamanlar buruktu ama simdi o gunlerden daha guzel gunler geldi deriz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnşallah öyle deriz . Bitsin gitsin artık bu saçmalıklar .

      Sil
  7. Ne kadar içten bir yazı olmuş... Belki de haklısınız cumhuriyetin eksikliğinden böyle hissettik bilemiyorum ama tam hissetmediğimiz kesin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yürekten hissedip mutlulukla kutladığımız günler de gelsin.

      Sil