Çalışkan Çarşamba

Mart 21, 2018

Ansiklopedinin bir cildini gelişigüzel elime alıp sayfalarını çevirmeye başladım. Metehan ile Oğuzhan aynı kişi değillermiş onu okudum. Ne cahilim ya diye söylendim kendime.

Bakarken bir maddeye gözüm takıldı.


Mihenktaşı.

Bak bunu hiç bilmiyormuşum . Bana sorsalar yer belirleyen bir şeymiş gibi zannederdim.

Altın ve gümüşün saflık derecelerinin belirlenmesine yarayan (bakır gibi metallerle yapılan alaşımları anlaşılamadığından gümüş için artık kullanılmıyormuş) silisli taşmış. Üzerine saflığı bilinen altınla bilinmeyen sürtülüp,  oluşan çizgilere nitrik asit dökülerek ikisinin benzeyip benzemediğine bakılıyormuş.


Bir internet sitesinde de asit sürüldüğünde çizgi kayboluyorsa sahtedir deniliyor. (Bakınız şu site, gerçek altın nasıl anlaşılır diye tüm metodları saymış.)

Siz biliyor muydunuz mihenktaşını ?

Benzer yazılarım

22 Yorum yap

  1. Böyle değişik şeyleri bilmeyi seviyorum ben de
    Sağol

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeni şeyler öğrenmek mutlu ediyor Sev :)

      Sil
  2. "Birinin değerini, ahlâkını anlamaya yarayan ölçüt" deyimindeki anlamı ile bilyorudum Handan. Sayende daha detaylı öğrenmiş oldum. Çok teşekkürler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O anlamı da buradan türemiş demek, değil mi Yıldız ?

      Sil
  3. günlük dilde daha farklı kullanıyoruz, esasını da öğrenmiş olduk bayılıyorum çalışkan çarşambalara :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bu sayede hep istediğim ama hiç yapmadığım şekilde ansiklopedileri karıştırıyorum, çok güzel oluyor Poşet :)

      Sil
  4. Çok duymuştum ama bilmiyordum, emeğine sağlık canım. Ansiklopedi okumayı öyle severim ki, ne yazık ki, hepsi abimin evinde kaldı. Şimdi sen hatırlatmış oldun abim duysa getireyim der yok yok koyacak yerim yok orada dursun. :)))

    Aklıma geldi de çocukken ne güzel ansiklopediler vardı, hatırlar mısın Handan, gerçi sen benden yaşça küçüksün ama yine de yetişmiş olabilirsin, Gökkuşağı vardı, renkli renkli bayılırdım onlara...parlak kuşe kağıtlarda, al eline saatlerce sıkılmaz çocuk, o zamanlar tv yok, cep telefonu yok, bilgisayar yok...valla en güzel günlerimizmiş:(

    Emeğine sağlık canım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ansiklopediler gerçekten de çok yer kaplıyorlar Müjde, bende iki tane var, kıyıp da veremiyorum kimseye :)

      Benim en iyi hatırladığım Küçük Hayat Ansiklopedisi, bizimkiler onu bana feda etmişler, sayfalarında karalamalarım var, çok severdim bakmayı :)

      Sil
  5. Hiç altınım yok ki :) Ama aklımda olsun.Çok faydalı bilgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de yok Yurdagül, sevmem de zaten altın takıları pek :)

      Sil
  6. ay evde ansiklobedi mi var ay antika seviyonuz demek hihihi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hee, biz de antikayız ya Deep :) Çocuklara önce ansiklopediden baktırtıyordum her ödevi. İnternet bazen çok yalan yanlış şeylerle dolu olabiliyor.

      Sil
  7. Taşı biliyordum ama adının mihenk taşı olduğunu bilmiyordum.
    Mihenk taşı deyince bende sencileyin temel taşı gibi bir şey düşünürdüm hep.
    Vay beeeee...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ya, ben de öyle düşünüyordum, gerçekten çok şaşırdım Şebo :)

      Sil
  8. Duydum ama ben onu değirmenlerde falan bulunur sanıyordum:))Sözlüğü açıp da anlamına bakmamışım hiç.
    Edebiyatın mihenk taşlarından, ekonominin mihenk taşlarından benzeri kullanılıyor genelde.
    O halde kişiler için de bir ayar ölçüsü oluyormuş sözcük:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle oluyormuş demek Zeugma, ben yanlış anlamışım olayı :)

      Sil
  9. Açıkçası deyim olarak biliyorum. Bir şeyin değerini anlatmak amaçlı kullanıldığını duymuştum. Güzel Bilgiler vermişsin. Emeğine sağlık. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kullanıp da tam anlamını bilmediğim kelimeleri ilk olarak çocuklar anlamını sorunca fark etmiştim Saadet, ama bu onlardan biri değilmiş demek :D

      Benden de sevgiler.

      Sil
  10. Taşla yapılan bu testi biliyordum elbet ama "mihenk taşı" nın bu taş olduğunu ı-ıh ..

    YanıtlaSil
  11. Sözlük okumayı ben de severim...
    O ansiklopediler yüzünden vitrin alıp,hiç ansiklopedi okumayan komşu teyzemiz "Rayika teyze"geldi aklıma.
    ha birde benim kızkardeş sözlük falı bakardı ne eğlenirdik.
    Mihenk taşı ,ben de şimdi gerçek anlamını öğrendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha ansiklopediler vitrinde durmak içindir ama Merih :)

      Sen de mi şimdi öğrendin, bizdensin o zaman :)

      Sil